Tur til Vardefjell

Brennli-Venlifjell-Vardefjell-Mjovass-Brennli

Start ved rundkjøringen ved Brennlivatnet. Følg løypa som går langs nordenden på vannet opp til Tverrhøggvatnet,og videre oppover til der hvor løypa deler seg. Den til høyre går til Grønnhovd, ta den til venstre. Snart kommer en til en veldig bratt bakke, opp denne og så er en på myrene, og snart inne i Trillemarka verneområde. Noen flere bakker før en  kommer  til et trangt skar. Vel igjennom dette kan en ta en avstikker til venstre opp på Tverrhøgget, eller ta til høyre opp på Storsteinnatten.

Følger en bare løypa videre kommer en snart til et lite vann, hvor løypa fra Lågfeltet kommer inn fra venstre. Nå er det bare å pigge utover  bakkene , men stopp der hvor løypa deler seg, og det er skiltet mot Vardefjell  ellers havner du på  Danmark.

Du er nå kommet over i Hovedløypa og kan gå nordover helt til Sloko.

Her tar en til venstre , og så er det å begynne på de slake bakkene opp mot Kvitevatn. Oppe på Kvitevatn finner en skiltet som viser til Vardefjell, en avstikker på 500 m, over vannet og litt oppover.

Den bør tas , for der oppe finnes en flott varde ( Bildet) og en enestående utsikt.

Her kommerogså løypa opp fra Kvislefeltet i Numedal. Det går an å ta denne rundt om Nybufjell-Kulpeset og ned til Buvatn. Så opp til Danmark og videre tilbake over Venlifjell, samme veien som vi kom opp.

Eller , en tar bakkene ned igjen til Kvitvatn, holder til høyre og fortsetter ned til Svartetjenn. Her tar en til venstre nedover til Mjovass.

Så er det bare de lange slakke bakkene opp igjen til Brennli.